Pancevac Online

Broj 4509 · 06.06.2013.

Naslovna

Novine u dobrim rukama

Kliknite za veci prikaz

U „Pančevcu” danas radi osamnaestoro Pančevaca, koji firmu doživljavaju kao svoju drugu kuću.

Menadžment čine obrazovani novinari, a redakciju punu profesionalnih novinara vodi diplomirani politikolog za novinarstvo.

Novine su, dakle, u dobrim rukama. U njima bi morale da ostanu i nakon usvajanja Zakona o javnom informisanju i medijima, uprkos tome što neformalni centri moći na naš list žele da stave šape.

Na fotografiji primerak prethodnog broja „Pančevca” u rukama drži Vensan Dežer, šef delegacije Evropske unije u Srbiji.

Zainteresovan je činjenicom da je u pitanju najstariji živi nedeljnik na Balkanu. Brojne druge njegove impresije objavićemo u jednom od narednih brojeva novina.


Pripreme za smanjenje budžeta

Pančevo žrtva države i loših okolnosti

Poreski zakoni, problemi u poslovanju NIS-a i javni prevoz smanjuju prihode za oko 600 miliona dinara * Stradaće investicije, ali se još uvek ne zna koje

Kliknite za veci prikaz
Ž. Lazić

Pančevo će narednih meseci biti suočeno s ozbiljnim finansijskim problemima za koje u najvećoj meri odgovornost ne snosi lokalna samouprava, pa će gradski budžet ubrzo morati da bude smanjen za najmanje 560 miliona dinara.

Većnik zadužen za finansije Željko Lazić objasnio je da je glavni razlog za to novi set poreskih zakona koji će do kraja godine pančevačke prihode „olakšati” za oko 300 miliona dinara. Osim toga, očekuje se i manji priliv novca za ekološku taksu, jer se NIS suočava s ozbiljnim problemima. Najpre, postrojenje za hidrokreking, tj. novi deo pančevačke rafinerije koji treba da proizvodi savremene derivate, nikako da proradi punim kapacitetom i često ispada iz pogona. S druge strane, rafinerijska skladišta su puna, jer postoje neke teškoće u vezi s realizacijom ugovora za izvoz goriva.

Jednostavno rečeno, otprema iz rafinerije je zakočena, pa će i priliv novca u gradski budžet po osnovu „takse na točkove” biti manji za oko 120 miliona dinara. Kada se tome dodaju potrebe ATP-a za novom dotacijom od 150 miliona dobije se sumorna računica koja iziskuje smanjenje budžetskih rashoda. Lazić kaže da očekuje popravljanje situacije u NIS-u u drugoj polovini godine, što bi moglo da poboljša naplatu ekološke takse na koju su kreatori budžeta u velikoj meri računali, ali će, bez obzira na to, lokalna vlast morati da preduzme mere drastičnog smanjenja potrošnje.

Naš sagovornik precizira da se one neće odnositi na osnovne funkcije grada, već će „nastradati” investicije. On dodaje kako se već radi na predlogu rebalansa, pošto su većnici prethodnih dana s čelnim ljudima gradskih preduzeća i sekretarijata održali dva sastanka na kojima su razmatrane mogućnosti za uštedu novca.

Jasno je da će najveći teret rezanja rashoda podneti Direkcija za izgradnju i uređenje Pančeva, koja se bavi vođenjem kapitalnih investicija, a tokom 2013. je na njih trebalo da potroši blizu 1,3 milijarde dinara. Lazić navodi da je firma koju vodi Andrej Dimitrijević, zahvaljujući dobrom vođenju javnih nabavki, već uštedela60 miliona dinara, ali je to svega desetak odsto neophodne uštede. Koliko je poznato, taj novac je bio namenjen nekim potrebama mesnih zajednica, ali će one morati da sačekaju bolja vremena.

– Prema našim procenama, do kraja godine bi trebalo da uštedimo između 560 i 580 miliona dinara. Razgovarali smo i sa direktorima komunalnih preduzeća koja imaju kapitalne investicije finansirane budžetskim novcem. Razmatrali smo koliko će „Grejanje” moći da uštedi od 58 miliona namenjenih rekonstrukciji mreže, zatim „Vodovod”, koji računa na 32 miliona za svoje investicije, i „Zelenilo”, koje očekuje 48 miliona dinara za pokrivanje Zelene pijace – precizirao je Lazić.

Prema nezvaničnim informacijama dobijenim od nekih učesnika ovih sastanaka, ukupna ulaganja komunalnih preduzeća do kraja godine biće manja za stotinak miliona, pa će Direkcija morati da „briše” svoje investicije u visini od oko pola milijarde. Lazić objašnjava da će se to raditi tako što će oni poslovi koji su već započeti ili su za njih sprovedeni tenderi, biti nastavljeni. Ostali će biti odloženi za početak naredne godine ili izbrisani.

– U Direkciji sede vrlo stručni ljudi koji mogu da nam kažu u kojoj su fazi određene investicije i koje su od njih prioritetne. Sekretarijat za finansije je dao neke konkretne predloge i sada predstoji usaglašavanje kako bismo zajednički došli do rebalansa. U preduzećima i Gradskoj upravi rade profesionalci, pa će na kraju to biti predlog koji će oni sačiniti, a političari aminovati – očekuje sagovornik „Pančevca”.

Tu bi mogao da nastane i najveći problem, jer izgleda da niko od učesnika dogovora o rebalansu nije raspoložen da u javnosti bude označen kao krivac zbog toga što neki građani neće dobiti novu ulicu, kanalizaciju, vodovodnu mrežu ili instalacije za grejanje. Zato izgleda da narednih dana predstoji veće natezanje između direktora gradskih preduzeća i političara oko toga ko će „precrtavati” investicije nego oko toga kojih će se od tih poslova lokalna vlast odreći.

Takva situacija je očekivana ako se uzme u obzir to da se Pančevo više približava novim izborima nego dogovoru o stabilizaciji vlasti, ali i pokazuje u kakvom stanju se nalazi vladajuća većina kada niko u njoj nije spreman da preuzme odgovornost za donošenje teških odluka. Osim toga, nove okolnosti svakako su vrlo nepovoljne za vođenje eventualne izborne kampanje, pošto će njeni učesnici pred birače izaći s gomilom neurađenih „domaćih zadataka”.

Vremena da se rebalans usaglasi je sve manje. Ako će sednica Skupštine biti održana do 21. juna, onda bi tokom naredne nedelje sve moralo da bude dogovoreno, uključujući i to ko je kriv za ono za šta niko u Pančevu nije kriv. Osim, eventualno, narodnih poslanika iz našeg grada koji su glasali za sporne zakone, uprkos tome što su njihove stranačke kolege u gradskoj skupštini donele jednoglasan zaključak da će Pančevo od toga imati štetu.

D. Vukašinović