Pancevac Online

Broj 4504 · 02.05.2013.

Naslovna

U gradu i okolini obeležen Prvi maj

Ma, kakve demonstracije, roštilj i uživanje!

Kliknite za veci prikaz

Opširnije na strani Fotoreportaža










Kontroverzna nabavka goriva za ATP

Novi postupak, stara priča

Sve sprovedeno po zakonu, a ostalo mnogo nejasnoća * „Gaspetrol” ponovo dobio posao od 300 miliona kao jedini ponuđač

Kliknite za veci prikaz

Nedavno okončan postupak javne nabavke goriva za „Autotransportno preduzeće Pančevo” doveo je u nepriliku određen broj ljudi u gradskoj vlasti, a moguće i neke van Pančeva. Situacija izdaleka izgleda apsurdno, jer je sve izvedeno u skladu sa zakonom, ali je krajnji utisak da ipak nije sve ispalo kako treba.

Problem je u tome što javna nabavka nije ispunila svrhu zbog koje postoji, a to je da obezbedi najpovoljniju ponudu, tj. najnižu cenu.

Pančevačko preduzeće „Gaspetrol” je dobilo posao snabdevanja ATPovih vozila dizelom vredan oko 300 miliona dinara, s cenom od 146,24 dinara po litru. Ova firma je bila jedini ponuđač, jer je NIS-ova tenderska dokumentacija zakasnila sat i po! Kako se dogodilo da jedini proizvođač naftnih derivata u Srbiji koji može da ponudi najnižu cenu i najbolje uslove napravi takav propust i ponovo prepusti posao od blizu 2,7 miliona evra maloj lokalnoj kompaniji koja praktično godinama živi od ATP-a? I kako se to nije dogodilo kada je sproveden postupak nabavke goriva za Gradsku upravu vredan svega 5,5 miliona dinara, kada je NIS pobedio? U ovdašnjoj javnosti su počele da kruže različite priče o tome, ali iz Naftne industrije Srbije je stiglo objašnjenje u kome piše da je ovo preduzeće bilo zainteresovano za učešće na tenderu, da je konkursnu dokumentaciju poslalo „Post ekspresom” dva dana pre isteka roka, uz napomenu da ona mora biti isporučena najkasnije sat i po pre otvaranja ponuda. Međutim, pošiljka je, umesto u 8.30, Agenciji za javne nabavke Pančeva isporučena u 11.30, dakle jedan i po sat nakon što je istekao krajnji rok za dostavu prijava.

Stoga će „Post ekspres” morati da objasni neposlovnost koja je možda NIS-u odnela posao vredan nešto manje od tri miliona evra i preselila ga u „dvorište” porodice Šarac. Objašnjenje će morati da pruže i neki u gradskoj vlasti, ali ne zbog rezultata tendera, jer je on, koliko je poznato, sproveden bez greške, kao što je i „Gaspetrolova” ponuda bila čista.

Objašnjenje koje gradska vlast duguje poreskim obveznicima, od čijih para će biti plaćeno gorivo, jeste zbog čega je bivši direktor ATP-a Nenad Stanojević dobio krivičnu prijavu, stavljen na stub srama i bio izložen policijskoj istrazi za prošlogodišnju nabavku dizela, kad se sada gotovo ponovio tender iz 2012. godine.

Hoće li neko drugi ovog puta da bude pod istragom za pokušaj krađe javnih prihoda radi finansiranja svoje stranke, za šta je Stanojević optuživan, mada nije poznato da je istraga potvrdila bilo šta od navedenih sumnji. Borisav Milutinović, gradski većnik za saobraćaj, nije odgovarao na telefonske pozive, a Željko Lazić, većnik za finansije, dao je neka objašnjenja. On je rekao da je bilo vrlo teško obezbediti još neke učesnike tendera, pošto većina naftnih kompanija koje posluju u Srbiji traže bankarsku garanciju za ovakve poslove. Problem je u tome što Gradska uprava koja je sprovela tender ne može da pribavlja ovu vrstu garancija, pa nije ni moglo da se računa na kompanije poput MOL-a, OMV-a i sličnih.

Prethodni direktor ATP-a Stanojević je istakao da je na prošlogodišnjem tenderu, koji je on sproveo, i NIS tražio ovu vrstu obezbeđenja, ali je za preduzeće kao što je ATP teško dobiti bankarsku garanciju.

Ono tada nije imalo sopstvena sredstva, a zbog sprovođenja izbora nije bilo moguće taj novac pribaviti rebalansom budžeta. Na kraju je posao dobio „Gaspetrol” s cenom koja je bila veća od tadašnje maloprodajne.

Jedino što je u takvim okolnostima Stanojević mogao da uradi jeste da firmi kroz tenderske uslove obezbedi savremenu opremu za točenje goriva vrednu 2,5 miliona dinara.

Pada u oči to da mali „Gaspetrol”, koji bi mogao da ima ozbiljnih problema zbog ATP-ove nesolventnosti, nije tražio bankarsku garanciju, za razliku od velikih kompanija koje bi lakše podnele tako nešto, ali su je ipak zahtevale.

Nije jasno ni to zbog čega lokalna vlast, kada već tvrdi da štedi na javnim nabavkama, nije sprovela jedan tender za sva javna preduzeća, čime bi mogle biti ostvarene velike uštede. Stanojević je, dok je još bio direktor, predlagao da se to učini i da se svi pančevački komunalci snabdevaju na ATP-ovoj pumpi. Potom su ovu ideju ponavljali najpre sadašnji prvi čovek preduzeća Miloš Mijić, a potom i većnik Milutinović, ali se poslednji nije potrudio da je i realizuje.

Šta predstoji? Mijić će morati da prihvati rezultat tendera, jer će u suprotnom javni prevoz stati, što je nedopustivo. To znači da nije moguće poništavati tender, pošto bi ponavljanje postupka iziskivalo previše vremena i mnogo koštalo gradsku kasu. NIS je u svom saopštenju naglasio da je pokrenuo reklamacioni postupak na kvalitet usluge „Post ekspresa” jer je prekršio obaveze iz ugovora s Naftnom industrijom. Osim toga, NIS je uputio dopis Agenciji za javne nabavke kojim je informisao ovu instituciju o toku događaja i izrazio spremnost kompanije da radi s Gradskom upravom. Može li to da promeni stvari ili samo da opere neke obraze?

D. Vukašinović