Pancevac Online

Broj 4490 · 24.01.2013.

Naslovna

Grad ustupa liniju četiri privatniku

Realna potreba ili nečiji hir?

Prevoznik nudi polaske na petnaest minuta i prihvata sve uslove koji važe za „Auto-transport Pančevo” * Zašto se išlo na direktnu pogodbu, a ne na javni konkurs?

Kliknite za veci prikaz

Prepuštanje linije četiri privatniku bilo je tema sastanka kojem su u četvrtak, 17. januara, prisustvovali članovi Saveta MZ-a Mladost, većnik za saobraćaj Borisav Milutinović, većnik za zapošljavanje Radomir Radosavljević, pokrajinski poslanik Jovan Lazarov i prevoznik Rade Sredojević iz Starčeva.

Davno beše oktobar

Upitali smo Milutinovića zašto se uopšte uvodi privatni prevoznik u gradski saobraćaj kada su pre samo nekoliko meseci (1. oktobra) direktor ATP-a Miloš Mijić i bivši većnik za saobraćaj Stojan Tegeltija rekli da nema potrebe za tim. Podsećanja radi, Mijić je tada izjavio: – Nemamo nikakav finansijski interes da trenutno bilo kome ustupamo svoje linije. ATP ima oko 60 autobusa svakodnevno na ulici, tako da ne postoji potreba za uvođenjem drugih prevoznika.

Četiri meseca kasnije Borisav Milutinović ne misli tako. Tačnije, on smatra da ima linija koje ATP ne može da pokrije.

– Grad je snimio situaciju i procenio da ima potrebe za uvođenjem privatnika u javni prevoz. To je bilo očigledno kada je pao sneg i videlo se da ATP ne zadovoljava potrebe građana. To nije slučaj samo u vanrednim okolnostima nego i inače, jer ATP nema dobar vozni park – rekao je novi većnik za saobraćaj.

Finansiranje i rasipanje

Milutinović je, takođe, objasnio da je ideja bila da se ATP oslobodi monopolskog položaja kako bi mogao da dobije subvencije (?) i nije isključio mogućnost da se „privatizacija” uvede i na drugim linijama.

Sredojević je dodao da se sam ATP odrekao linije četiri.

Miloš Mijić se ne slaže s tim stavovima. On je rekao da se davanjem linije privatnom prevozniku zapravo uzima tržište ATP-u, jer u tom preduzeću ostaju isti broj zaposlenih, jednak broj autobusa i uobičajene finansijske obaveze, a samo se prihodi smanjuju. Ipak, on je dodao da Grad ima pravo da ATP-u, ako želi, uzme sve linije. To preduzeće se nije odreklo nijedne linije, ali kada je, po nalogu Agencije za saobraćaj, moralo da neku od njih ustupi privatnicima, predložena je linija 9-a, koja saobraća na relaciji Pančevo – Banatsko Novo Selo. Ta trasa nije isplativa jer je na tom putu aktivan vršački „Stup” i privatnici su tu ponudu odbili, pa je Mijić stavio na raspolaganje liniju četiri zato što je ona najkraća.

Kao i u oktobru, on i sada tvrdi da je „Auto-transport” spreman da sam prevozi sve putnike na teritoriji našeg grada.

Niko više i ja

Drugo važno pitanje bilo je zašto je odabran baš Rade Sredojević.

– Nije bilo drugih zainteresovanih za ovu liniju. Razgovori su počeli u oktobru, kada su i definisani uslovi pod kojima neko može da učestvuje u gradskom prevozu.

Konkretno, neophodno je da firma bude registrovana, da prevoznik ima saglasnost Ministarstva saobraćaja za obavljanje gradskog prevoza i da ispunjava tehničke uslove. Ta tri zahteva je ispunio jedino gospodin Sredojević – kazao je Milutinović.

Glavobolja

Tokom sastanka u Mesnoj zajednici Mladost Rade Sredojević, budući prevoznik na liniji četiri, morao je da popije lek protiv glavobolje. Jedan od članova Saveta MZ-a Mladost u šali je to prokomentarisao: „Otkud glavobolja kada dobijate posao?” Sredojević je na to odgovorio: – Na koji način dobijam ovaj posao, nije ni čudo da me boli glava. Uz sve konstrukcije, dopise, poturanje noge i zabijanje noža u leđa, normalno je da imam glavobolju.

Sredojević je na to dodao da su jedini koji ispunjavaju uslove za vanlinijski prevoz u Pančevu – njegova firma, ATP i jedan registrovani prevoznik iz Omoljice. Međutim, samo je Sredojević bio spreman da prihvati sve uslove koji su mu postavljeni, tj. preuzeo je obavezu da prevozi sve putnike s mesečnom kartom, kao i penzionere s godišnjom kartom, da obezbedi polaske na svakih petnaest minuta i da školarce s Mise prevozi besplatno dve-tri stanice. Dakle, ne samo da je pristao na obaveze koje ATP ima prema svojim korisnicima nego je otišao i korak dalje i obećao mnogo frekventniju liniju.

Kao ciljevi promena u funkcionisanju gradskog saobraćaja navedeni su želja da se poveća kvalitet prevoza, što će smanjiti broj divljih prevoznika, i da se ATP-u izađe u susret i olakša poslovanje.

Nedorečeno objašnjenje

Milutinović je objasnio kako su osnov za davanje „četvorke” zajedničkom preduzetničkom poduhvatu Radeta Sredojevića i Miloša Slavkovića, takođe prevoznika, Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju i gradske odluke koje se oslanjaju na ovaj pravni akt. Većnik je pre mesec dana rekao i da zakon dozvoljava da se, umesto raspisivanja javnog konkursa, ide na direktan dogovor s prevoznicima.

Ovih dana vidimo da je to stav i vrha države, pa kad može 8.000 hektara da se proda bez javne licitacije, zašto ne bi mogla tako da bude iznajmljena jedna gradska linija u Pančevu? Skepticima ostaje sloboda da podozrevaju kako cela stvar ima neku pozadinu, jer je apsolutno nejasno zbog čega Grad izbegava da raspiše konkurs u kome bi jasno naveo šta se, zašto i pod kojim uslovima daje ugovorom, te ko može učestvovati u javnom prevozu.

Usput izgovoreno

Predstavnici Mesne zajednice Mladost imali su niz pritužbi na jednog člana tog tela – Nemanju Glavonića – pošto on, kako su rekli, širi dezinformacije o radu Saveta.

Svi su bili složni u stavu da je ovaj saziv jedini koji u poslednjih dvanaest godina aktivno radi i rešen je da doprinese boljem funkcionisanju građana s Mise. Oni su bili veoma kivni zato što „Pančevac” objavljuje pisma Nemanje Glavonjića, jer se tako, kako kažu, javnosti poturaju informacije koje nisu tačne.

Tako se to radi u uređenim sistemima, poput Beograda, u kome Milutinović živi, umesto da se ozbiljne stvari kao što je javni prevoz uređuju usmenim dogovorima i burazerskim tapšanjima po ramenu, što ostavlja utisak da tu nisu čista posla. U istom tom komšijskom gradu ne dešava se da jednu liniju dobije samo privatnik, već je održava i GSP za slučaj da privatnik iz bilo kojih razloga otkaže ugovor.

U ovom slučaju postoji još niz nejasnih ili spornih stvari. Jedna od njih je to što kombiji suvlasnika zajedničkog preduzetničkog poduhvata Miloša Slavkovića (kao i nekih drugih vlasnika) još uvek voze na liniji 14 iako su im provizorni ugovori sa ATP-om odavno istekli. Šta ćemo ako se to nastavi i nakon što njih dvojica krajem meseca preuzmu „četvorku”? Da li će ih nadležni organi ukloniti s te trase, ili će im legalizacija na liniji ka Misi biti pokriće za profitabilnu „četrnaesticu”? Milutinović kaže da će nelegalni prevoz biti onemogućen. Ali zašto to već nije učinjeno? Nejasno je i to da li su budući legalni prevoznici eventualno dužni gradu i državi za neplaćene prekršaje zbog nelegalnog prevoza iz prethodnog perioda. A i u biografiji Radeta Sredojevića postoji nepravosnažna presuda Višeg suda u Pančevu na uslovnu kaznu zatvora od godinu dana zbog iznude. Taj postupak je još uvek u toku zbog njegove žalbe Apelacionom sudu u Novom Sadu. Bez obzira na krajnji ishod slučaja, možda bi ovaj detalj mogao da bude svojevrsna poruka onima koji misle da će ubuduće moći da se švercuju na liniji četiri.

D. Mladenović i D. Vukašinović