Pancevac Online

Broj 4523 · 12.09.2013.

Kultura

Le(t)nji razgovori: Milan Todorović, reditelj

Žanrovski film je kamen temeljac

Kliknite za veci prikaz

Milan Todorović je trenutno jedan od najuspešnijih i najagilnijih reditelja iz našeg grada. Posle uspeha sa zombi-filmom „Zona mrtvih” on je u julu radio prolog-scenu za film „Gnev mrtvih”, a za nedelju dana počeće da snima ostvarenje pod nazivom „Mamula” u Herceg Novom. Od samog starta Milan Todorović radi s profesionalnim filmskim ekipama, a u njegovim filmovima igraju glumci kao što su Franko Nero, Ken Fori, Katarina Radivojević, Dragan Mićanović i drugi. Reč je o veoma mladom čoveku koji, čini se, uspeva da živi svoje snove.

PANČEVAC: Prošlo je tek mesec dana otkako su mediji pisali o snimanju prolog-scene za „Gnev mrtvih”, a već je najavljeno snimanje još jednog tvog filma. U čemu je tajna?

M. TODOROVIĆ: Da, prošlo mesec dana od rada na prolog-sceni za „Gnev mrtvih”, ali prošlo je i pet godina od snimanja „Zone mrtvih”. Tokom tog perioda pripremano je više projekata i rađeno na obezbeđivanju sredstava i partnera za njih.

Dogodilo se da smo krenuli u „Gnev mrtvih”, a onda se iznenada aktivirao projekat „Mamula”, koji je pripremljen u rekordnom roku. Mislim da je tajna, ako se to može tako nazvati, u tome da uvek postoji spreman rezervni plan, odnosno projekat.

To sam naučio od stranih producenata i reditelja. Ako se finansijeru ne sviđa jedan projekat koji imate, možda će mu se dopasti neki drugi. Besmisleno je gubiti vreme i godinama spremati jedan film. Ako taj ne zaživi, treba ga staviti u fioku, ostaviti za bolja vremena i pokrenuti neki drugi.

• Možeš li nam reći nešto više o filmu „Mamula”? Iz sinopsisa se vidi da je reč o hororu.

– Jeste horor, a može se reći i da je u pitanju prvi srpski „kričer fičer”, to jest horor podžanr s monstruoznim stvorenjem. U pitanju je priča o morskoj sireni zarobljenoj na ostrvu Mamula koja napada turiste. Priču za film je smislio naš sugrađanin Marko Backović, a razradili su je Milan Konjević i Beri Kiting.

• Kakva su tvoja predviđćanja u vezi s radom na tom filmu? Imate li dovoljno vremena i novca da realizujete taj projekat?

– U pitanju je projekat s malim budžetom i velikim ambicijama. Imamo ozbiljnu glumačku ekipu, predvođenu legendarnim Frankom Nerom, a tu su i Dragan Mićanović, Kristina Klib, Miki Krstović i drugi. Ideja nam je da se žanrovski film revitalizuje kod nas i da se uz njega plasira i celokupna nacionalna kinematografija u svetu. Činjenica je da se bez dobrog žanrovskog filma, kao kamena temeljca, teško može graditi dobar umetnički film.

Planiramo da napravimo premijeru na FEST-u, a ako koncept zaživi, to će biti početak stvaranja serijala niskobudžetnih žanrovskih filmova.

• Kada će početi snimanje „Gneva mrtvih”?

– Uskoro, nadam se. I dalje radimo na zatvaranju finansijske konstrukcije. Kada se prolog-scena plasira, računamo da će to ubrzati proces.

Ona će premijerno biti prikazana na ovogodišnjem Festivalu srpskog filma fantastike u Domu omladine Beograda, u oktobru.

• Ko su tvoji uzori u snimanju zombi i horor, odnosno zombi-horor filmova? Koji autori i koja ostvarenja danas pomeraju granice tog žanra?

– Oduvek ističem Džona Karpentera kao svog omiljenog reditelja, mada više volim njegove akcione filmove. „Noć veštica”, „Magla” i „Stvor” i dalje su mi veoma strašni i jezivi. Horor je kao žanr oduvek imao uspone i padove. Trenutno je u velikom komercijalnom usponu, koji traje već neko vreme. Teško je u bilo kom žanru danas pomeriti granice, ali činjenica je da je dobar horor film uvek rado gledan, čak i kada ne nudi nešto epohalno novo. Bitne su dobra priča i autentična atmosfera.

• Postoji li adekvatna podrška naše države razvoju filma?

– Ne, ne postoji. Nema nikakve osmišljene strategije, niti bilo kakvog plana. Ne radi se samo o nedostatku novca, mnogo je ozbiljniji problem nedostatak ideja o tome kuda usmeriti srpsku kinematografiju. Stihijska dodela sredstava filmovima koji nemaju perspektivu ni za prikazivanje u domaćim bioskopima, a kamoli za plasman u svetu, godinama je obeležje domaće kinematografije.

Dragana Mladenović