Bezbedno vozilo glavu čuva! Prosečna starost traktora 30 godina i mnogi su bez kabina

12:38

24.11.2022

Podeli vest:

Foto: Milan Šupica

Nedavno su Agencija za bezbednost saobraćaja, MUP i Ministarstvo saobraćaja pokrenuli akciju podele 3.600 zaštitnih ramova za traktore koji nemaju kabinu ili drugi oblik zaštite.
Oglas je raspisan, javni poziv je objavljen na sajtu Agencije i trajaće do kraja novembra, a zainteresovani plaćaju samo administrativnu taksu od 900 dinara.
Treba istaći da je na adresu Agencije (Bulevar Mihajla Pupina 2) neophodno poslati potvrdu o izmirenju svih poreskih dugovanja, kao i fotokopiju saobraćajne dozvole i fotografiju traktora.

Dominantni IMT-ovi prosečno stari oko 30 godina

Inače, reč je o univerzalnom zaštitnom ramu, koji je konstruisan, pre svega, za traktore IMT 533, IMT 539, IMT 540, IMT 542 i IMT 549. Ovi modeli se, prema rečima poljoprivrednika i predsednika dolovačkog udruženja paora Marka Bojtara, već godinama ne proizvode u toj fabrici.
– Prema mojoj proceni, prosek traktora u Srbiji iznosi 30 godina i mnogi su bez kabina, tako da su ramovi svakako dobra mera, jer su dobar sigurnosni element kod izvrtanja traktora, koji s takvim pomagalom ne mogu totalno da se okrenu i ugnječe vozača. Ti ramovi su masivni i konstruisani su da izdrže težinu, a koliko znam, sve je to stručno i detaljno ispitano na Mašinskom fakultetu, zaključno sa određivanjem tačaka vešanja, kako bi sve to bilo stabilno. Napravljeni su od masivnog kutijastog profila u obliku slova P – kaže Bojtar.
On dodaje da je cela priča krenula pre nekoliko godina, jer ima mnogo starih modela bez kabina, čijim vozačima je to neophodno kao važan faktor, kao što je rečeno, u pogledu bezbednosti.
– Ovde u Vojvodini svi uglavnom imaju traktore s kabinama, kojima nije nužan takav vid zaštite. Tako, recimo, ja imam IMT 577 i „zetor” 7745 turbo i oni ne spadaju u one rizične, a slično je i kod većine drugih, dok neki imaju i mnogo novije modele sa sofisticiranom tehnologijom, pa i onom u pogledu bezbednosti. Sve u svemu, ovi zaštitni ramovi dobro su rešenje za one koji nemaju kabine, a takvih ima naročito u centralnoj Srbiji, koji im prevashodno služe kako bi, primera radi, mogli da se provlače kroz voćnjake – ističe ovaj dolovački ratar.

Otresišta gde god može

Bojtar se ovom prilikom osvrnuo i na razloge stradanja onih koji upravljaju poljoprivrednom mehanizacijom.
– Hteo bih da ukažem i na to da su razlozi zbog kojih vozači traktora doživljavaju nesreće pre svega nepostojanje otresišta. Ona su više nego važan faktor bezbednosti u saobraćaju, ne samo za poljoprivrednike već i za sve druge učesnike. Naime, bez njih se prilikom izlaska traktora i drugih poljoprivrednih mašina iz njiva blato nanosi na asfalt. To je naročito tako prilikom vađenja repe, kada kamioni izlaze na put, nakon čega nastaje klizav kolovoz. Dakle, sve bi bilo lakše da na izlazu iz atara ima otresišta, da li u obliku kaldrme, rizle ili bilo kakve podloge od čvrstog materijala – napominje poljoprivrednik.
On ističe i to da postoje i drugi tehnički razlozi, zbog kojih poljoprivrednici i drugi učesnici mogu da nastradaju.
– Instalacija na traktorima može da bude jedan od tih razloga, pa apelujem na sve vozače da koriste ispravnu instalaciju i, ako je neispravna, da je što hitnije poprave kako bi vozilo bilo adekvatno označeno. U to spada i korišćenje rotacije, koju, iako je već odavno zakonom obavezujuća za traktoriste, neki nemaju iz ovih ili onih razloga. To je zabrinjavajuće, naročito ako se zna da te svetleće naprave na tržištu staju između par stotina i par hiljada dinara. To je suviše mali iznos da bi se rizikovao svoj i tuđi život – poručuje Bojtar.

Akcija traje i u naredne dve godine

Prema procenama stručnjaka, u zemlji danas postoji oko 450.000 traktora, od kojih je većina uredno registrovana.
Međutim, dobar deo njih u svim oblastima, ne računajući Vojvodinu, nema zaštitni ram. Kao što je rečeno, u pitanju su mahom traktori domaće proizvodnje IMT, koji u momentu prodaje nisu imali zaštitne strukture. Oni se upotrebljavaju i u šumskim predelima, a najčešće u planinskim.
Pomenutih 3.600 zaštitnih ramova, koji će biti predmet podele, podrazumevaće i prolazak atestnog ispitivanja.
Planirano je da akcija bude organizovana i u naredne dve godine, pa će oni koji ne uspeju da prođu sada, to moći na nekom od narednih konkursa. Koliko je to važno, dovoljno govori i podatak da je u poslednje tri godine na putevima stradalo 78 vozača traktora, a van puteva 86 osoba.
Stoga još jedanput treba istaći da je za traktore na putevima obavezna i upotreba table za obeležavanje sporih vozila i pomenutog rotacionog svetla, za koje je Agencija za bezbednost saobraćaja takođe pokrenula akciju podele.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre postavljanja komentara, molimo pročitajte i složite se sa uslovima korišćenja


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.